projekt na podporu estetické výchovy na SŠ


hlavní problémy

Bohužel v oblasti všeobecné estetické výchovy na SŠ a obecně celé kultury registrujeme hned několik zásadních problémů, které zásadním způsoběm brání přirozenému posílení setetické výchovy a současně přirozené podpoře změny nedůstojného postavení a role UMĚNÍ v současném životním stylu :

 

  • ABSENCE ŠIRŠÍ DISKUSE A SPECIFIKACE HLAVNÍCH PROBLÉMŮ: absence širší diskuse o potřebě aktivně změnit současné méněvýznamné postavení UMĚNÍ a role estetické výchovy na SŠ

  • DEFINICE UMĚNÍ A JEHO ROLE: stále a dlouhodobě chybí přesnější definice UMĚNÍ a posílení jeho role v současném stavu stále více se komercionalizující kultury

  • NEJASNÉ FUNGOVÁNÍ A POSLÁNÍ VEŘEJNOPRÁVNÍCH INSTITUCÍ: také chybí přesnější definice role veřejnoprávních institucí s přetrvávající snahou ovlivňovat jejich činnost spíš ze strany politiků, a ne odborných uměleckých kruhů (např. formou aktitvního působení odborných uměleckých rad)

  • NEEFEKTIVNÍ KONCEPCE PODPORY UMĚNÍ: absence jasnější a přesnější koncepce podpory UMĚNÍ všech článků státní správy – ministerstvo kultury, krajské i městské odbory kultury a instituce

  • SNADNĚJŠÍ PŘÍSTUP K UMĚNÍ: chybí rozrůstající se systém snadnějšího přístupu k umění především pro studující mládež – např. většina zahraničních veřejnoprávních institucí je pro studenty zdarma, zdarma jsou také kulturní aktivity přímo na školách a pro školy

  • MENŠÍ MÍRA IMPLEMENTACE ZAHRANIČNÍCH PROJEKTŮ: astále převládá pocit vyjímečnosti české kultury a nepotřebnosti přirozeně přejímat již hotové a a\ v praxi prověřené zahraniční projekty

  • NEADEKVÁTNÍ ROLE UMĚNÍ A JEJÍ FINANČNÍ PODPORY: postupné snižování role umění a její podpory na úkor naopak rostoucí podpory kultury především komerční i méně kvalitní - na všech stupních státní správy (ministerstvo, kraje, města). Důvodem je výše uvedená „odvaha“ přesněji definovat UMĚNÍ.

  • ABSENCE MEZIRESORTNÍ KOMISE: stále a bez náhrady zrušená meziresortní komise ministerstva školství a kultury – jediné možné platformy pro definici i návrh řešení problémů v této oblasti

  • POSTUPNÁ LIKVIDACE KULTURNÍCH ČASOPISŮ: postupná likvidace a omezení podpory kvalitních kulturních časopisů vede k omezení jejich pozitivního vlivu na současnou mládež

  • NEODŮVODNĚNÝ RŮST KULTURNÍCH OCENĚNÍ: enormní nárůst různých cen a ocenění v oblasti kultury kontrastuje s nedůstojným postavením a neustále klesající prestiží naší kultury v zahraničí

  • MALÉ VYUŽITÍ VÝZNAMNÝCH KULTURNÍCH OSOBNOSTÍ: dlouhodobá absence cíleného využití významných osobností české kultury při řešení složitých a koncepčních problémů v oblasti kultury (např. na prosazení důležitých kulturních zákonů v zahraničí se výrazně podílí i významné kulturní osobnosti)

  • NEREGULOVANÝ VSTUP KOMERČNÍCH KULTURNÍCH AKTIVIT DO ŠKOL: neexistuje funkční obrana proti vstupu komerčních a nekvalitních kulturních aktivit do škol, školy samy bez pomoci kulturních institucí se jen těžko brání vlivu a průniku těchto aktivit

  • MENŠÍ MÍRA SPOLUPRÁCE INSTITUCÍ RŮZNÝCH DRUHŮ UMĚNÍ: absence koncepce a společných projektů nevytváří přirozenou a výhodnou spolupráci různorodých kulturních aktivit a institucí

  • NESCHOPNOST VYUŽÍT SKVĚLE FUNGUJÍCÍ SYSTÉM ESTETICKÉ VÝCHOVY NA ZŠ - (např. unikátní systém ZUŠ) a dokázat jej přirozeně „prodloužit“ a aplikovat i na SŠ

  • ABSENCE CÍLENÉ VÝCHOVY „PROFESIONÁLNÍCH“ DIVÁKŮ – v současné době absence širší a efektivní estetické výchovy na SŠ nedokáže probouzet pozitivní vztah k umění, získávat tak širší a kvalitní kulturní přehled a přispívat k budování kritického estetického vnímaní – vkusu. Výsledkem je převaha „amaterských“ diváků z řad středoškolské mládeže – tedy diváků s minimálním kulturním rozhledem a zkušeností, kteří nečtou kulturní časopisy a preferují kulturu pouze zážitkovou, zábavnou a relaxační. Zásadní změna forem estetické výchovy by měla vést k růstu počtu „profesionálních“ diváků.

Projekt ARTEDIEM chce výrazně přispět k hledání vhodných a účinných forem řešení výše uvedených problémů, především tedy bodu posledního – efektivnější výchova „profesionálního“ diváka.